Jancsó . oda az igazság

2010.02.05. 19:42

Elektor kalandor, ákom bákom, ámulánbnátor.

Rég, bizony nagyon rég nem írtam. Ennek legfőbb oka nem más, mint az, hogy költözködöm, és az olyan megterhelő...Még jó, hogy nincs/nem lesz gyerekem, Az milyen megterhelő lenne. Mondhatnónk overwhelming mi ?!  Persze 3 hét bárhogyan is nézzük hosszú idő. Máskor ilyen nem lesz, legalábbis nem tervezzük, mert Én veled ellentétben legalább tudom, hogy belőlem csak kettő van.

Térjünk rá a tárgyunkra...habár nem lövök le nagy dolgot, hogyha a tárgyunkat így utólag trágyára váloztatom. Sikerült egy nagyon kedves ex.ex with an axe segítségével belépőhöz jutnom a 41. magyar filmszemlére, egész pontosan annak is a megnyitójára.

kicsit bővebben a megnyitóról.

Borzasztóan sok ember volt, a belterjes-vízfejes magyar (film) gárda prominens és kevésbé prominens tagjai, sok közszereplő, politikus. Már felfelé menet feltűntek az identitás zavaros csúnya sapkát viselő művészlányok, akik épp a nagy seggem van, és leszbikus vagyok, vagy bisex, mindegy, de NAGYON különleges identitást hordozva, komolykodó tekintettel rohangáltaltak fel-alá.

 Az ingyen pezsgő kábulatában(persze én szódát ittam, az ember elvből nem iszik alkoholt) végig járattam a sokaságon a szemem. Az egyik talponállóban épp Juszt László magyarázott nagy hévvel Kuncénak. A másiknál ingyenes pezsgőosztásnál az ex tények bemondó házas páros mosolygott. Jellmezően fejetlenség volt, ami különösen megmutatkozott abban, hogy f7-re kiírták a megnyitó kezdetét, és háromnegyed hét magasságában kinyitották az ajtókat a vetítőterembe, de fél nyolcig nem sikerült elindítani a filmet. Mellettem egyébként a Magyar Vándor rendezője üldögélt a feleségével.

Film!

komoly várakozásokkal nem mentem be a terembe, mert eddig Jancsótól csak Szegénylegényeket láttam, és a hírével ellentétben szerintem szimplán nézhetetlen. Amivel ebben az esetben voltam kénytelen szembesülni valamikor Mátyás idején játszódhat, habár Mátyás király neve el sem hangzik, de azt tudjuk, hogy Cserhalmi György játsza, illetve sírva-vígadja Hunyadit. Ami rögtön idegesített, és végtelenül gyenge volt azok a semmitmondó dialógusok. Pedig a filmben nem túl sok más történik. Próbál világigazságokkal operálni, és társadalom kritikát mutatni. Ebből semmi több nem jön le, mint kellmetlenül idegesítő közhelygyűjtemény. Valóban nem mást látunk, mint egy mérgesgombás,tőrös királydrámát fikarcnyi, sok, mindenféle drámaiságot nélkülözve.

Miközben próbáljuk megérteni, hogy mi a fasz történik, valamilyen furcsa, és végtelenül idegesítő módon néha berongyolnak középkori arcok, és elkezdenek énekelni, és különböző hangszereken játszani. Ám mindezt a mesternek olyan komolyan sikerült a már alapból nem létező cselekménnyel összekevernie, hogy szerintem megalkotta diszonancia etalonját. Én körülbelül 15 perc után mondtam a többieknek, hogy szegény Jancsót olyan kurvára untatja minden, különösen a filmkszítés. hogy a Garfield-elv alapján nem akar mást, csak azt, hogy mi is ugyanide jukadjunk ki. Csupán a sznobéria határozza meg, hogy ez mennyire gyorsan következik be. De bekövetkezik, még hogyha a kedvenc filmet az Iván gyermekkora...akkor is!

Nem mellesleg a film a magyar színésznemzedékek legjobbajival karöltve teszi ezt. Kapa, Pepe, Pidroch Csaba, aki a leírhatatlan körülmények ellenére jól játszik, olyan kedvesen hozza főurat. Ott van még a Delta rendezője Mundruczó Kornél, sőt a Papaírrepülők rendezője Szabó Simon. Mindezzel nincs is probléma, csak azt nem értem - hogy csak a két rendezőt kérdőjelezzem meg - nekik nem tűnt föl, hogy egy szar filmbe játszanak? Hát könyörgöm...RENDEZŐK vagy mik nem?!? Sajnos az emberből nem az idegességet váltja ki, hanem az álmosságot. Én tettem azért egy próbát. nagyjából egy óra után elaludtam. Aludtam 15 percet, mondván, hogy lehet, hogy a film utolsó 15 percében a Mester már csak nem unatkozott annyira. Először úgy tűnt, hogy igazam van. amikor felkeltem valaki azt mondta, hogy "mi a fasz van itt?"

Na, mondtam, önkritika, elismeri, hogy eddig csak szopatta a nézőket, sőt még láttam kicsit később tevéket is. Tévedtem...de nagyot tévedtem. minta a végén akarna csak igazán alvásra ingerelni. 

Miért táncolnak furulyával a háttérben emberek, és ez miért középkorias? Miért vannak dialógusok, amik a leggyengébb b kategóriás monológokra hajaznak? MIÉRT? A válasz valóban ennyire egyszerű lenne?! Mert jancsó Miklós unta magát. Kapott innen-onnan fél milliárd(bizony 500 millát elszórt) forintot, de továbbra is csak az a mindent átható unalom dominál, és a már említett Garfield elv miatt mégis leforgatta a filmet. 

Persze, mondhatnánk, hogy azt szerette volna mondani, hogy mindenbe begyűrűző korrupció milyen rossz, Magyarország pedig továbbra is a politikai kétszínűség fellegvára. Pedig nem. Nem a mondatom helytelen. A hozzállás rossz. Hogyha azt SZERETENÉD mondani, hogy...akkor MOND AZT. Értékelhető módon. Senkit nem érdekel, hoy 80 év felett is lehet klimaxolni, és hogy uncsi. Nem kérünk több unalomból született Szigeti veszedelmet...Köszi előre is!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://marcivagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr171732472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása